Deset psychologických tipů na prázdniny/dovolenou: jak si je nejen užít, ale i rozšířit své poznání

  1. Hned na začátku prázdnin/dovolené si uvědomte věci, které vám během ní spíše škodí a vedou k tomu, že si příliš neodpočinete (Příliš alkoholu? Přejídání? Hádky? Obtížní lidé, mezi kterými nechcete být? Prostředí, které se vám nelíbí? Chcete pracovat i během dovolené? Myslíte na své starosti?). Eliminujte je hned na začátku. Rozhodněte se, že letos strávíte dovolenou jinak.
  2. Nechápejte prázdniny jako “velké volno”. Plánujte si je stejně jako práci. Nemyslím po hodinách – ale tak, aby se tento hodnotný čas zaplnil tím, co je pro vás skutečně důležité. Sepište si, co vše byste chtěli stihnout (a zohledněte přitom ostatní body v tomto seznamu). Rozplánujte si to na jednotlivé dny či části dne…
  3. Najděte si alespoň pro část prázdnin (dovolené) přesně opačnou formu ohledně druhých lidí, než jak žijete běžně. Pokud jste pořád s rodinou/mezi lidmi, běžte do naprosté samoty. Pokud jste většinou sami, obklopte se lidmi. A podobně.
  4. Totéž aplikujte i na převládající činnosti. Pokud většinu roku strávíte duševní prací, udělejte si o to větší čas na jednoduché manuální aktivity, pohyb, sport. Pokud neustále čtete, nečtěte nic. Pokud nepřečtete jedinou knihu za rok, přečtěte jich alespoň pět. A podobně.
  5. Vstávejte brzy, možná stejně brzy jako do práce. Pokud si chcete prázdniny užít, neprospěte je. Vstávejte každý den ve stejný čas (nejhorší je mít nepravidelné časy vstávání). Neznamená to, že máte spát málo, naopak – vyspěte se dostatečně. Zdřímněte si po obědě. Běžte spát o něco dříve…
  6. Učte se nějakou věc. Není pro to lepší čas než kontinuální série mnoha dní, kdy se dokážeme soustředit na budování návyku v učení i vstupu do nové oblasti. Učte se tuto věc každý den. Lepší než tři hodiny jeden den v týdnu je půlhodina denně. Je jedno, zda to bude nový cizí jazyk nebo hra na hudební nástroj. Zkuste něco nového nejen v oblasti “cestování” a “zážitků”, ale i v oblasti naučení se něčemu novému (respektive zahájení tohoto učení)
  7. Relaxujte aktivně a se stejnou pílí jako jindy pracujete. Nemám teď na mysli “relax” ve smyslu činností, které vás baví, ale především skutečnou cílenou tělesnou relaxaci (uvolnění těla, uvolnění všech svalů). Stáhněte si článek o tělesné relaxaci – např. jógové relaxaci, Jacobsenově progresivní relaxaci nebo autogenním tréninku. Najděte si jakékoli jiné relaxační cvičení, které vás bude učit hlubokému uvolnění svalů (důležitá je přitom poloha vleže na tvrdé podložce). Cvičte relaxaci alespoň 3x denně, pár minut. Nejen, že budete mnohem více uklidnění, ale den vás bude mnohem více bavit a tento návyk relaxace si později můžete přenést i do běžného života.
  8. Vystupte z rutiny. Jeďte někam, kde jste nikdy nebyli. Zkuste něco, co jste nikdy nezkusili. Vstupte do něčeho, co vůbec neznáte.
  9. Vzpomínejte na jednotlivé dovolené /prázdniny/ svého života. Kdy vám bylo dobře? Kdy jste si nejlépe odpočinuli? Snažte si identifikovat faktory, které za to byly zodpovědné (Co jste tehdy dělali? V jakém prostředí jste byli? S kým jste byli? Jak vypadal váš den?). Nejedná se o to, tyto staré dovolené zkopírovat – to často není možné. Jedná se o to, kreativně se zamyslet, zda by se tyto konkrétní faktory nedaly nově zasadit do dovolené letošní.
  10. Netravte dovolenou podle obecných “představ”, jak by se měla trávit. Není nic horšího než tento tlak druhých lidí, který si často zvnitřníme a přesvědčíme se, že to “právě tak chceme”. Netravte dovolenou, abyste se mohli pochlubit druhým, kde jste byli. Nedělejte v ní to, co v ní dělají všichni ostatní, protože si myslí, že to tak dělají všichni ostatní. Pokud je vaše nejlepší dovolená u rybníka v sousední vesnici, nejezděte do Jugošky. Zkuste ale přesto prázdniny/dovolenou alespoň částečně trávit v odlišném prostředí, než je to vaše každodenní – tedy ne doma. To pomůže odpočinku, novému poznání, novým inspiracím i novému pohledu na sebe.

Berte těchto deset tipů jako inspirativní vodítko – možná vám pomohou nalézt další nápady. Možná vás zaujme pouze jeden či dva. To úplně stačí. Důležité je ovšem toto:

Zkusme prázdniny strávit jinak než jako velké volno, bez zamyšlení, bez naplánování – s naivní představou, že všechno přijde samo, jen proto, že máme volno. Nepřijde – ani v této, ani v jakékoli jiné životní oblasti.