Jak probíhá video-rozhovor

← Zpět na Online poradenství-přehled

JAK SE PŘIPRAVIT NA ONLINE ROZHOVOR

  1. Nejdůležitější je zabezpečit si soukromí a pohodlí. Zařiďte si vše tak, abyste nebyli rušeni a cítili se bezpečně. To může zahrnouvat domluvu s kolegy či členy domácnosti, kteří ve vzdálené místnosti budou poslouchat televizi nebo hudbu na sluchátka, může zahrnovat váš přesun do jiných prostor apod. Připomínám, že není možné, aby naší konzultaci naslouchala třetí osoba. Rovněž nebudeme nahrávat žádnou část naší konverzace.
  2. Nouzové řešení je lepší než se necítit bezpečně. Někdy se může stát (např. náhlá změna rozvrhu členů domácnosti, nenadálá služební cesta atd), že nemáte (v práci, doma) bezpečný prostor pro sdílení svých témat (zvláště pokud se tato témata týkají vaší situace v práci nebo doma). V tom případě je vhodnější provést konzultaci z náhradního místa, kde se budete cítit nerušeni – např. z parku či (zaparkovaného) automobilu pomocí mobilní aplikace nebo jen telefonického hovoru. Toto však považujte za výjimku a pro pravidelné konzultace se pokuste nalézt vhodný bezpečný a pohodlný prostor. Kvůli zabezpečení diskrétnosti není možné provést hovor z veřejných prostor (knihovna, kavárna, vlak). Z důvodů vaší bezpečnosti není možné vést poradenský rozhovor během řízení auta nebo jakékoli další činnosti, vč. chůze.
  3. Místo, pomůcky a odstranění rušení. Snažte se vytvořit si během rozhovoru pohodlí. Najděte si pohodlné místo a nábytek na sezení (chůze, stání a ležení nejsou pro konzultaci vhodné pozice, protože nám neumožní plné soustředění). Mějte v dosahu vodu/nápoj příp. jakékoli další věci, které můžete během konzultační hodiny potřebovat (kapesníky, zápisník, brýle atd). Vypněte si zvonění telefonu, notifikace na počítači, všechny ostatní aplikace mimo náš přenos. Vypněte/schovejte/odstraňte vše, co by vás mohlo vizuálně nebo akusticky vyrušovat.
  4. Vaše zařízení pro rozhovor.
    • Můžete-li, preferujte notebook nebo počítač před mobilem. Na obrazovce notebooku mě uvidíte lépe než na malém smartphonu.
    • Nejlépe se vám bude hovořit, když budete mít volné ruce (je to příjemnější, lépe uvidím vaši nonverbální komunikaci a budete si moci psát poznámky). Pokud je to možné, nedržte notebook/mobil v ruce – snažte se uskutečnit přenos z počítače na stole, kamery na stativu, nebo mějte mobil na stojánku.
    • Mnoha klientům pomáhá, když mají sluchátka (eliminuje to i případné hluky z okolí a pomáhá lepšímu soustředění).
    • Vyzkoušejte si dopředu nastavení obrazu i zvuku. Pro psychologickou práci je nejlepší, pokud vidím váš polodetail, tedy nejen obličej, ale i část těla/horní část trupu (tu, která je běžně viditelná nad stolem, pokud sedíte – umožňuje mi to vnímat gesta rukou apod). Případně vám s tímto nastavením pomůžu na počátku rozhovoru – poprosím vás, ať si sednete blíže, nebo dále.
  5. Oblečení. Mnoha klientům pomáhá, pokud se oblečou stejně, jako kdyby se se mnou šli setkat fyzicky. Odlišné oblečení od domácího (pokud nevoláte z práce) nám pomůže přepnout se i mentálně do jiného než domácího modu prožívání. (Toto je jen doporučení, nikoli nutnost).
  6. Mentální příprava a reflexe po konzultaci. Doporučuji vám 15-20 minut před naší konzultaci ukončit stávající činnost a soustředit se na náš rozhovor. V tomto čase si můžete připravit vše potřebné, pročíst si své poznámky, sesumírovat myšlenky a nastavit se na téma, o kterém budete chtít hovořit. Velmi to pomáhá efektivitě poradenství. Někteří klienti si před hovorem udělají krátkou procházku nebo zařadí jinou aktivitu, aby se mentálně přepnuli z práce/domácích rutin k našemu hovoru. Tento předěl nastává automaticky, když (fyzicky) jedete/jdete ke mně do poradny. Při online spojení jej ale nemáme, proto je dobré si ho vytvořit záměrně. Totéž doporučuji dělat ještě 15-20 minut po naší konzultaci (zapsat si poznámky, reflektovat své myšlenky…)
  7. Návyk na stejné místo. Je výhodné spojit se vždy ze stejného místa. Ne vždy je to samozřejmě možné, ale pokud jste schopni najít místo, ze kterého se mnou budete vždy konzultovat (pokud spolu pracujeme více hodin), pomůže vám to. Zvyk je velkým spojencem pro paměť a mentální nastavení. Stejnost místa vede k rychlejšímu ponoření do poradenské situace a navázání na naši poslední konverzaci. Při tradičním poradenství se obvykle setkáváme vždy v téže místnosti, sedíte ve stejném křesle a tato stejnost nám pomáhá. V online poradenství je opět dobré (nikoli nutné) takovou stejnost vytvořit záměrně.

JAK SE KONKRÉTNĚ SPOJÍME? VOLÁM JÁ, NEBO VY? CO KDYŽ NASTANE PORUCHA?

  • Během dohody termínu si domluvíme také vaši preferovanou aplikaci. Z té mi zavoláte ve smluvený termín. Poté běžně vedeme konzultaci po stanovený čas (typické trvání je 55 minut).
  • Klient volá jako první. Také jako první hovor ukončuje.
  • Pokud se nemůžete dovolat, nastala-li porucha, výpadek spojení… napište mi SMS nebo zavolejte na telefonní číslo. Domluvíme se na náhradním řešení.
  • Jakékoli zprávy/dotazy v čase mimo domluvenou konzultační hodinu (pokud se nejedná o akutní situaci výpadku spojení či poruchy, kdy použijte SMS/telefonát) posílejte prosím jen emailem na administrativní adresu (dalibor.spok(zavinac)gmail.com). Video aplikace používám pouze pro naši konzultaci, nemívám je běžně zapnuté. Neposílejte mi proto prosím vzkazy/zprávy mimo naši konzultační hodinu pomocí těchto video-aplikací (skype, whatsapp apod). Nedostanu se k nim, tyto zprávy nekontroluji. Aplikaci (konkrétní, podle dohody s klientem) zapínám vždy jen pár minut před naší konzultací a po ukončení ji vypínám.
  • Pokud se zpozdíte se zahájením videohovoru, dodržíme původní smluvený čas (tj. hovor nebudeme o vaše zpoždění prodlužovat). Na zahájení spojení z vaší strany budu čekat 15 minut od dohodnutého termínu. Pak budu považovat konzultaci za neuskutečněnou.
  • Výpadky a poruchy spojení řešíme flexibilně, podle jejich povahy. Je-li to možné, mějte k dispozici vždy ještě jedno řešení (ještě jeden přístroj – např. smartphone, jednu náhradní aplikaci s nastaveným účtem) – viz níže Technická doporučení. Pokud (v mimořádných případech) vše selže, zavolám vám telefonicky a dokončíme konzultaci pouze telefonem.
  • Důležitá zásada: Pokud budete muset hovor okamžitě přerušit (a neoznámíte mi, že hovor končíte) – může se to stát kvůli vašemu bezpečí, nenadálé situaci, z důvodu poruchy apod. – informujte mě o tom prosím co nejdříve následně (SMS nebo telefonicky). Nedokážu totiž rozlišit, zda jste hovor přerušili z výše uvedených důvodů, nebo kvůli např. silnému emočnímu rozrušení. Potřebuji vědět, že jste v bezpečí.

TECHNICKÁ DOPORUČENÍ A KVALITA SPOJENÍ

  • Pokud si nedokážete nastavit vše potřebné pro online spojení sám/sama (internet, aplikace, vyhledat mé účty, nastavit zvuk nebo sluchátka), znamená to, že nemáte dobré (uživatelské) schopnosti užívání počítače a prosím v tomto případě nevolte online poradenství. Tato forma by vás příliš stresovala, protože často dochází k drobným poruchám nebo technickým nedopatřením, která musíme rychle odstranit. Dejte prosím přednost tradičnímu způsobu poradenství tváří v tvář.
  • Pokuste se zajistit co nejkvalitnější internetové připojení. Ověřte si, že vaše stávající rychlost internetu je dostatečná pro videohovory.
  • Pokud je venku nedostatek světla a/nebo nesedíte u okna, prosím zapněte si co nejvíce osvětlení. Zlepšuje to výrazně kvalitu obrazu.
  • Je velmi dobré, když nemusíte držet telefon (laptop, notebook) v ruce, ale voláte z notebooku na stole/mobilního zařízení na stojanu apod. Tím se vám uvolní ruce a lépe se vám hovoří. Mnoho klientů preferuje sluchátka pro lepší soustředění a potlačení hluku.
  • Jste-li na wifi připojení, je velmi dobré být co nejblíže wifi routeru. I když vám notebook/mobil ukazuje plný ukazatel signálu, u bezdrátového přenosu platí, že kvalita klesá se vzdálenosti geometrickou řadou. Pokud je signál nekvalitní, jako první opatření se zkuste přesunout blíže k routeru (či přesounout router blíže k vám).
  • Vše dobře nabijte nebo připojte ke zdroji. Hodina videohovoru dokáže některá zařízení vyčerpat.
  • Mějte vždy k dispozici jedno náhradní řešení. Pro případ poruchy (výpadku) počítače mějte k dispozic např. laptop/mobil se stejnou aplikací. V případě výpadku konkrétní aplikace mějte prosím nainstalovanou jinou náhradní aplikaci (a vytvořený účet v ní), ze které můžeme videohovor uskutečnit (viz LINK seznam…). Pokud vše selže, zavolám vám a konzultaci dokončíme telefonicky – mějte u sebe nabitý telefon.

JAKÉ APLIKACE MŮŽEME POUŽÍT KE SPOJENÍ?

Mám účty na většině populárních video-aplikací, volba tedy bude na vás. Dáme přednost tomu, co preferujete a co je pro vás pohodlné. Hlavní možnosti:

  • Skype *1)
  • Zoom *1)
  • Google Hangouts / Google Duo
  • What’s App
  • FaceTime

Konkrétní účty pro spojení prostřednictvím těchto aplikací vám sdělím během domluvy na termín/konzultaci.

Pokud z technických důvodů (např. firemní notebook) potřebujete používat jinou aplikaci, dejte mi vědět, domluvíme se.

*1) tyto aplikace nemají zaručeno plné šifrování (E2EE) a je zde (velmi malé, ale existující) riziko, že náš rozhovor může slyšet nepovolaná osoba na straně poskytovatele spojení. Protože jsou ale nejpopulárnější alternativy, nechávám případné rozhodnutí pro ně na vás. (Více informací k bezpečnosti dat.)

 

Pokud máte další otázky, napište mi  dotaz.